X=XX

A Biennále tizedik jubileumával kapcsolatban ismét előtérbe került az a kérdés, hogy a kiállítás mennyiben tükrözi a kilencvenes éveket jellemző szakmai adottságokat. A kiállítások egyéni, személyes teljesítményeket mutatnak be, melyeket az eszközök és gondolkodásmód hagyománytisztelete jellemez - ugyanakkor megtörténhet, bármennyire ellentmondásos, az, hogy az ami nincs jelen, meghatározóbb, mint az ami szem előtt van.

A kor új technikája zajtalanul, szemfényvesztő sebességgel lopakodott a tervezés területére, ami önmagában kivételes életképességre utal, olyan helyzetet teremtve, mintha gyalogosan versenyeznénk egy Kawasakival; lehet, hogy elveszítjük a mezítlábbal füvön járás örömét, a permetező eső és az ösvények élvezetének képességét - de hát kellett nekünk bukósisak? A gyorsaság és a tökély - illetve a tökéletesség látszata, mellyel ezek a gépek dolgoznak - magával ragadók; képesek hibázni, de különös módon, elkövetett hibáikban is megvan a befejezettség hitelesítő ereje. Tény az, hogy a számítógépnek a második évezred végén nincsenek Velázquez vagy Kandinsky kapacitású egyéniségei, de bizonyára lesznek hasonló nagyságrendű óriásai a távlatban; lehet, hogy szemléletük eltávolodik a természetelvűségtől és a belső látás még ismeretlen síkjain túl kialakuló, elvont világban talál magára. Ha vannak is magányos alkotók a műfajban, az új eszköztárat elsősorban a csapatmunkában használják, akkor is, ha egy vezetőtervező a hangadó ebben a munkafolyamatban. Egyenlőre ezek a csoportok nem állítanak ki, valószínűleg azért, mert a csoportos szellemi teljesítmény arctalan felvállalásában létezik egy abszurd elem: kié az a láng, mely képes volt magas hőfokra hevíteni a teljesítményt? Emellett a gépek bonyolultsága, változó gyors fejlődése hátráltatja az ember spontán viselkedését, ami elválaszthatatlan minden alkotómunkától. A polarizálódás, mely korábban

Schmal Károly plakátterve

Országos Tervező Grafikai Biennále 1996-1997