A szín

Az 1986-os biennále állást foglal egy évtizedek óta feszegetett kérdésben: indokolt, kívánatos-e kiállításokra speciálisan az adott alkalomra készülni, vagy egyszerűen hozzuk nyilvánosságra azt a tevékenységet, mely a mindennapi teljesítmények színvonalát tükrözi. A békéscsabai biennále idei anyaga impozánsabb, mint amire számítottunk, jóllehet determináljak a kiállítást azoknak az alkotásai, akik napi praxisuk révén nyomatokkal rendelkeznek. A korábbi elvi vitára ezzel kézzelfogható választ adott az a felgyorsult ütem és gyakorlat, mely az utolsó esztendők folyamatainak befolyására valósággá vált. A háttérben megjelent, vita és idillikus remények helyett, a mechanizmus deklarációja, a korszerűtlenség felszámolásának igénye, a recesszió átvészelése és a szinten tartás - nem kis mértékben a nemzetközi kapcsolatok újraértékelése - és az élesen felvetett kérdés: hogyan tovább?

Ritkán lehet bármire egyértelmű választ adni vagy kapni, ezt bárki tapasztalhatta, ha gyermekkorában feltette a kérdést: mit hoz a Jézuska, hol a végtelen vége, hogyan lehet egy korlátolt emberből tanító, vagy felnőttként informálódni próbált egy idegen városban az állomás helye és megközelítése tárgyában. A biennále az összkép színét mutatja, a fonákját nem. Az összkép fonákja olyan kétes értékű tömegmunka, mely gyakran a műkedvelők szintjén mozog és kiállításra méltatlan. Ennek ellenére a grafika, mint más alkotóterületek - vagy mint a politika és gazdaság gyakorlata - felülvizsgálva korábbi törekvéseit, azokat a lehetőségeket keresi, melyeket a létfenntartás, a létérdekek, a jövő építése fejlődésünk számára kívánatos érvényre juttatni. A változás hatását jellemzi egyrészt a múlt fele fordulók, a csalódottak és a képzelőerőben különböző fokon fogyatékosak álláspontja - ezek a körülményekre és korábbi elméleteikre hivatkozva megfeledkeznek arról, hogy azok épp annyira elavultak, mint az ortodox apa hivatkozásai a biedermeierre, az "übermench" személyes  

Schmal Károly plakátterve

Országos Alkalmazott Grafikai Biennále 1986