Grafika (vagy) Reklám
Reklám (vagy) Grafika
[?!?!]

Grafika (vagy) reklám?! A kérdés önmagában szofisztikus. Sem egyik, sem a másik fogalom nem minősít, és nem minőség. Mindkét fogalom a benne rejlő értékek által válik kultúraterem-tővé. Az üzenet-tervezés az alkotó számára grafikai mű. Az üzenet a megbízó szármára reklám. A reklám célcsoportokat akar elérni, a tervező ezen szándék mellett (vizuális) kultúrát teremt. Az egyik oldal törekvése a globális párbeszéd, a másik oldal szándéka a kreativitás, a tehetség, a képzelőerő, az intuíció segítségével az egyedi kommunikáció megteremtése. Közérthetőség, de nem középszerűség, cél és eszköz, tartalom és forma, panelek, klisék és személyiségjegyek globális üzenetek és különböző személyiségek.

Van-e helye a külvilágnak a kiállító teremben? Ez fontos kérdés. Egy április végi késő délután ülök az autómban, hallgatom a rádiót, a csúcsforgalom már érezhető. A Hűvösvölgyi út felől haladunk a Moszkva tér irányába. Az egész autósor szó szerint araszol, a Buda gyöngye közelében megrekedünk. Belenyugszom a változtathatatlanba és nézem a körülöttem lévő környezetet. Íme a View! Reklám vagy grafika? Nos nézzük, mi is a valóság. Az autó áll, nyugodtan szemlélődhetek. Közvetlen mellettem a villamos síneket és az úttestet elválasztó füves zöld sávban nagyméretű hadihajó-szürke fém elektromos doboz. Igazi "vad média", van rajta minden: grafiti, magán plakát, személyes hirdetés, pártok apró öntapadós logói, ez az egész látvány rendezetlen, de artisztikus. Fakó és szakadozott és ösztönösen organikus. Teljesen Edward Fellának való téma. Ez grafika. A túloldalon klasszikus henger alakú plakátoszlop, rajta az egész felületet beborító sörreklám, a fotó high-tech, szép rembrandti ragyogású páracseppek a sörösüveg felületén, de a körülötte lévő zöld flekk érzéketlen, a tipó és a kommunikációs üzenet felejthető.

Balás Benedek plakátterve

Országos Tervező Grafikai Biennále 2002-2003