A plakát
"Nem az a legény, aki üt, hanem aki állja" - így a közmondás. A csabai biennále is ennek a kettősségnek a dialektikájából szerveződött. A rendezőség eredeti műveket, továbbá nyomatokat gyűjtött össze. A friss, eredeti temperakép - Konecsni is így festette meg híres kiállítását - üt, a szó szoros értelmében, intenzív színeivel, ugyanakkor azonban az a grafikus a legény, aki állja a megrendelő, a zsűror, meg a nyomda szerencsejátékának jókora ütéseit. Ezek szerint én nem hiszek a közmondásnak, így is igaz, úgy is: ütni kell, de az állóképesség is döntő.
A magyar plakátművészetnek voltak hullámvölgyei, hullámhegyei, például az ötvenes évek második felének virágkorában, amikor a plakát nagy ívben lekörözte a grand artot. Persze a plakát születése óta örök szimbiózisban él a művészet többi ágával. Most úgy látom, hogy a magyar alkalmazott grafikában a képzőművészeti tendencia erősödött - és egyáltalán nem a rossz képzőművészeté. A grafikusok nem bilduskákat festenek, nyilván. Békéscsabán van ilyen plakát és van olyan, van majesztózus, és van deheroizáló. Amit Szymon Bojkó, a neves lengyel művészettörténész írt hazája plakátművészetéről, most minálunk érvényes úgy látszik: "Mindenki érzi jelenleg a sokat használt képzeleti motívumok ellenőrzésének, az élettelen sztereotipusokon kívüli formák felújításának szükségességét. Ezért az utóbbi időben sokkal több a kritizáló megnyilvánulás, mint a dicshimnusz. Ez az élő művészet bizonyítéka is egyúttal." Hozzáteszem, hogy dicshimnusz éneklése nélkül is lehet igent mondani. Mindenesetre eltűnőben van a melodramatikus formanyelv, szűnik az édeskés, huncutkodó - a nézőre kacsintó - mintegy karikaturisztikus modor. A hetvenes évek végének magyar plakátja lapidáris - vagyis kőbe véshetően tömör - új vonása a tárgyilagosság, meg a klasszikus szürrealizmus hagyományainak fölújítása, továbbá egyféle új realizmus: a rajzolás, a figura ázsiója megnövekedett.
Persze csak úgy kapásból írtam össze a békéscsabai biennále jellemrajzát, csak úgy előzetesként, hiszen műfajom a bevezető, s nem a kritika, legkevésbé a teljes értékelés. Annyit azonban máris mondhatok, hogy akkor van, vagy lesz új plakát, ha a művészek mernek szakítani a régi szerelmükkel. Csabán úgy látszik, sikerült ez a fájdalmas szakítás. Sok a fiatal plakátos. Jók. Sőt: fiatalosak. És ezen a kiállításon a középgeneráció és az idősebbek is mintha megfiatalodtak volna. Senki sem akar a panteonba belefeküdni. Nemes irigységgel gondolok testvérmozgalmunkra, a varsói plakátbiennálékra, nemkülönben - mint olyanra is - a lengyel, wilanowai plakátmúzeumra, mindemellett boldog vagyok, hogy ilyen jóízűen sikerült egy akció, hogy a magyar plakátnak ilyen fórumot teremtettek, mint a csabai biennále.
Szemlátomást mindenki komolyan vette idén a játékot, mindenki a legjobb formáját adta. Nem méricskéltem a kiemelkedő és az átlag teljesítmény arányát, de itt úgy látom a jobbak "viszik" a tárlatot. Remélem, hogy Békéscsaba a magyar plakáttörténet újabb kardinális pontja lesz, s ha igazat jósoltam, még olyan láncreakcióra is számítok, mely az alkalmazott grafikán túli képzőművészeti műfajokat is megtermékenyíti majd.
Frank János
művészettörténész