Privát globalizáció

A te hangod, a te stílusod, jobb veled a világ, ez neked jár, ... stb. Naponta kapunk privátnak tűnő megszólításokat a multiktól. Az idézetek nem pontosak, de személyesek, tegezőek. Érezhetném, hogy csak nekem szólnak, de mégsem. Az írásos üzenet átver, mert a szándék, a látvány, a forma globális. Hogy is van ez? Miközben a célcsoport egyes szám második személy, mégis milliók a meg-szólítottak. Az én hangom, az én stílusom milliókkal azonos? Na ne, ezt azért már mégsem. Vagy mégis? Tervezők tömege formálja naponta ezeket a gondolatokat, és vele tudatunkat, kultúránkat globálisan. Ebből élnek, élünk, de ezért Tervező - Megrendelő - Célcsoport mai hármas egységében van-e realitása a Tomi Ungerer-i, Gapus csoport-i, Shigeo Fukuda-i, Milton Glaser-i, Henryk Tomaszevszki-i, David Carson-i, Bányai Istváni maga-tartásnak? Moholy-Nagy Lászlóról már ne is beszéljek. Vagy úgy járunk, mint a kovászos uborka?

Nyár volt, és utolért a globalizáció. Szokásos (szívszorongató) falusi kis közért. Az építmény maga esetleges, valószínű, hogy nem erre a célra készült. Az utca töredezett járdája rendezetlen, a nyíratlan gazzal felvert házfal oldalán világmárkák világítanak nappal is. A kirakatot körberagasztották üdítőitalok öntapadós reklámcsíkjaival, a bejárat előtt A betűt formáló fagyi-reklámok. Bent a polcokon csipszek, ropik, csokik, üdítők, konzervek, Péter-Pál szeszes italok, mosóporok. A hűtőpultban csomagolt sajtok, dobozos tejek, margarinok, joghurtok, stb. Mindazok az áruk, mint egy szupermarketben, csak ren-de-zet-lenebbül. Minden csomagolás design. Itt is látszik a tervezők munkája. Megszólítom az eladót:
"Kovászos uborkát és kenyérszalonnát kérek."
"Azt már nem tartunk." - válaszolja.
Győzött a globalizáció. 3 hónappal az EU-csatlakozás után a falusi üzletben már nincs privát íz.

Vágfalvi Dóra plakátterve

Országos Tervező Grafikai Biennále 2004-2005